Yhdistys

Porin Karhunvartijat ry – PKV

Tähtitieteen harrastajain yhdistys Porin Karhunvartijat ry on Porin seudulla vaikuttava toimelias tähtitieteellinen yhdistys, jonka tavoitteena on edistää tähtitieteen harrastusta Satakunnassa.

Yhdistys on perustettu vuonna 1974. Karhunvartijoiden nykyinen toiminta käsittää muun muassa jäsenkokouksia, esitelmätilaisuuksia, tähtinäytöksiä, laiterakennusta, sekä yhdistyksen tähtitornille keskittynyttä havaintotoimintaa.

Yhdistyksellä on tähtitorni Ulvilan Krapistossa. Päähavaintolaitteena tornissa on vuonna 2005 hankittu Celestron C11 XLT Schmidt-Cassegrain -mallinen peilikaukoputki. Kaukoputki on aktiivisessa käytössä etenkin kuulaina talvi-iltoina.

Yleisön on mahdollista tutustua yhdistyksen toimintaan tähtitornilla sen yleisinä aukioloaikoina.